Çizgi Roman, Film-Dizi, Oyun, Etkinlik haberleri, Cosplay galerileri ve Podcast yayınları!

[Eleştiri] Dunkirk: Gözlük Olmadan Sanal Gerçeklik

maxresdefault (2)

Film boyunca Dunkirk’de kurtarılmayı bekleyen 400.000 adamın hayatta kalma hikayesine tanık oluyoruz. Yazının başında Nolan’ın filmi ”Gözlük olmadan sanal gerçeklik” şeklinde tanımladığını belirtmiştim. Filmin başından sonuna kadar film bu tabirin hakkını veriyor. Hem film ile alakalı okuduğum yorumlarda he de filmi izlediğim sinemadaki insanların ses efektlerinin rahatsız edici derecede yüksek tonda olduğu eleştirisini yaptıklarını gördüm. Ben bunun Nolan’ın yukarıda bahsettiklerimi gerçekleştirmek için bilinçli bir tercihi olduğunu düşünüyorum. Alman bombardıman uçakları Stuka’lar filmdeki askerlerin tepelerinden her geçtiğinde onun kulakları rahatsız eden uğultusuyla yada batan bir gemimin içerisinde boğulan askerlerin çırpınış seslerinde, askerlerin üzerine düşen bombalarda veya her silah sesinde siz de koltuğunuzda filmdeki ana dahil oluyorsunuz. Filmin ses kurgusu ve ses miksajı çok başarılı ve filmin mutlaka bu konularda Oscar adaylığı kazanacağını düşünüyorum.

36E35B0400000578-0-image-a-42_1470354131062

Image via Warner Bros.

Nolan’ın bu atmosferi yaratırken tercih ettiği bir diğer şey ise sahneyi sadece karakterlerin bulunduğu açıdan izleyiciye yansıtması. Örnek olarak bir geminin içerisinde askerler yaşam mücadelesi verirken, o gemiyi onlara ateş eden Almanların tarafından görmüyoruz. O ana sadece orada bulunanların perspektifinden tanık oluyoruz. Kamera açıları hava çekimleri dışında hep ya sahilde bulunan askerlerin hizasında yada bir geminin güvertesinde olacak şekilde ayarlanmış. Nolan hiç bir patlamada geniş açı çekimler yapmamış ve bu izleyiciye filmi izlerken orada bulunma hissiyatını kimi zaman rahatsız edici olacak şekilde veriyor. Filmin sinematografisi Dunkirk’ün en güçlü yanı diyebilirim. Filmde yer alan tekneler, gemiler orijinaline uygun olarak yeniden üretilmişler. O dönemden kalma çalışan bir kaç tekne de filmde yer almış. Hava sahnelerinde ise gerçek Spitfire uçakları kullanılmış. Deniz sahnelerinin İngiliz Kanalı’ında, hava sahneleri yine gerçek uçaklarla bu kanal üzerinde, kara sahneleri ise Dunkirk sahilinde yani 77 yıl önce savaşın yaşandığı yerlerde, neredeyse hiç cgi kullanmadan 70mm Imax kamerasıyla çekilmiş olması, filmin sinematografisini eşi görülmemiş bir seviyeye çıkarıyor.

080717SDMBehindS01-large_trans_NvBQzQNjv4BqaxhR1vC4M3eHXTZuhDlJp_-N-8pjdtmcRb_Oi6UnKX4

Image via Warner Bros.

Nolan’ın daha önce de The Dark Knight’dan beri filmlerini minimun cgi kullanarak çektiği bilinen bir şeydi. Ancak Dunkirk’de yaptığı mükemmeliyetçi yönetmenliğin Christopher Nolan’ı artık Stanley Kubrick seviyesine kadar çıkardığını düşünüyorum. Hatta bir Kubrick sineması hayranı olarak daha da ileri gidip, film bittiğinde ”Directed by Christopher Nolan” yazısı yerine ”Directed by Stanley Kubrick” yazsa, hiç yadırgamazdım diyebilirim.

Christopher Nolan Dunkirk’de senaryo ve oyuncuların kullanımı anlamında da geleneksel kalıpların dışına çıkmış. Sadece iki sayfalık bir senaryoya sahip olan Dunkirk’de yer alan oyuncuların hepsi, başka bir filmde bir yardımcı oyuncunun yer alacağı kadar ekran süresine sahipler. Nolan, filmin başrolünü savaşın kendisine vermiş diyebiliriz. Oyuncular sadece savaşın belirli kısımlarında yer alan aktörler olarak filmde yer alıyorlar. Hiçbir karakterin hikayesi tek başına filmin konusunu oluşturmuyor ve filmi taşıma işini de beraber yapıyorlar.

Klavyenizi ← → kullanarak ilerleyin


Yorum Yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Loading...
Menu
Devamını oku:
geekstra_veronica mars_cover
[FRAGMAN] VERONICA MARS TRAILER

Sonunda şoyle adam gibi bir trailer çıktı! Kafkaesk ve ben (daha çok ben tabii adamın...

gpod05
GPoD 05: Zamanda Yolculuk!

Ve yeni GPoD zamanı! Bu defa kısa tutmadık, alabildiğince saçmaladık. Zamanda yolculuk üzerine konuşalım diye...

Kapat